10/03/2017

Persbericht: Werken Wilfordkaai bevoorraad vanop het water

Persbericht

14 maart 2017

Werken Wilfordkaai bevoorraad vanop het water

Via de Watersnelweg van Limburg naar Temse

Het is de eerste keer dat Ebema-Stone&Style afgewerkte prefab producten levert via het water. Vroeger maakte het bedrijf enkel voor het transport van bulk gebruik van de waterweg, maar de binnenvaart biedt steeds meer mogelijkheden, voor steeds meer verschillende goederenstromen. “Ze hebben gewoon eens de berekening gemaakt”, zegt minister Weyts. “Wat bleek? Via het water waren er geen 31 vrachtwagens nodig. En er moesten plots veel minder kilometers afgelegd worden. Ik hoop dat dit mooie voorbeeld vele andere bedrijven kan inspireren. Staar je niet blind op de file aan de voordeur, maar kijk ook eens naar de blauwe boulevard van water die openligt aan de achterdeur”.

Minder file, minder beschadiging

De binnenvaart is vaak een logische keuze. De bestratingsproducten voor de Wilfordkaai zijn een grote hoeveelheid hoogwaardige eindproducten, producent Ebema-Stone&Style is gelegen aan het Albertkanaal in Zutendaal en de werf in Temse ligt natuurlijk aan de Schelde.  Aannemersbedrijf Ghemko en Ebema-Stone&Style kiezen dan ook overtuigd voor de watersnelweg. De MEGAtegels, goten en boordstenen werden op 13 maart in Zutendaal geladen en op 14 maart bij hoogtij in Temse geleverd per schip. Heen en terug 236 kilometer. “Dit biedt grote voordelen: minder file of vertraging, minder kans op ongevallen en door de stabiele ligging van het schip minder beweging van de vracht en dus minder kans op beschadiging,” zegt Jan Panis, afgevaardigd bestuurder van EbemStone&Style.

2.200 tegels, 767 ton

Het bestratingsmateriaal van Ebema-Stone&Style zal straks het gezicht bepalen van de vernieuwde Wilfordkaai. Ebema, producent van de Stone&Style bouwmaterialen, levert 2.200 tegels van 1m2 . “In totaal gaat het om 669 ton tegels, 74 ton goten en 24 ton boordstenen, 767 ton in totaal,” zegt Romain Van Steerteghem van projectaannemer Ghemko: “Het kostenplaatje van het transport over water is erg interessant. Ik geloof rotsvast dat de binnenvaart nog veel kan betekenen voor de bouwsector. Dit innovatief transport van eindproducten op pallet is een slimme keuze, goed voor mobiliteit en milieu.”

De Watersnelweg

Ook voor de nieuwe fusieorganisatie De Vlaamse Waterweg nv, die sinds februari bestaat, is dit transport van Limburg naar Temse een mooi voorbeeld van het gebruik van de watersnelweg. Gedelegeerd bestuurder ir. Chris Danckaerts: “Door van twee waterwegbeheerders naar één te gaan, is er voor alle Vlaamse binnenwateren één aanspreekpunt. Dat vereenvoudigt heel wat zaken voor bedrijven op en naast het water. De komende jaren hebben wij de expliciete ambitie om het aandeel binnenvaart in de transportketen beduidend te vergroten, in het belang van de mobiliteit in Vlaanderen. Met dergelijke voorbeelden willen wij nog meer ondernemingen overtuigen van de voordelen van transport over het water. Hierbij ambiëren we, naast de 3,5 miljoen vrachtwagens die de binnenvaart nu al van de weg houdt, een groei van 2,8 % van de binnenvaart per jaar. Tegen 2030 houden we zo jaarlijks zowat 6 miljoen vrachtwagenritten van de weg.”

Aantrekkelijke promenade

De Wilfordkaai in Temse krijgt met dit project een ingrijpende make-over. Van een grijze, weinig aantrekkelijke plek met beperkt zicht op de Schelde evolueert de kade naar een verhoogde promenade langs het water. De volledige Wilfordkaai, van de brug tot de Molens van Temse, wordt heraangelegd met horecaterrassen, groenaccenten en parkeergelegenheid. Binnenkort wandelen inwoners en bezoeker over een esplanade van meer dan 200m2 Megategels.

Praktisch

Het schip, De Oorderdam, maakt gebruik van een speciale kraan op het schip om laden en lossen van pallets mogelijk te maken. Het schip kan tot 1700 ton laden.

Het laden van het schip gebeurde vrijdag 10 maart van 12u tot 17u en maandag 13 maart 6u tot 10u in Zutendaal.

Het lossen van het schip gebeurde vanwege de grote hoogte van de kaai bij hoogtij:

dinsdag 14 maart 15u-22u. Wilfordkaai, 9140 Temse.

Gemiddelde kadans laden/lossen: ca. 100 pallets/uur

Reikwijdte kraan:   ca. 10m om 2 paletten op te tillen

Bijzonder: vanwege het zinken van een boot gelegen aan de kaai in Temse in de voormiddag, diende het lossen niet op de voorziene plaats te gebeuren, maar 100 meter verderop.

Projectpartners

Projectaannemer: Ghemko

Ghemko verzorgt infrastructuurtotaalprojecten voor zowel bedrijven, woon- en zorgcentra, aannemers als particuliere klanten. Ze verzorgen een totaalconcept met oog voor het milieu. Kwaliteit en service staan hoog in het vaandel…. Als Erkend Plaatser Stone&Style heeft Ghemko al jaren een intense samenwerking met Ebema-Stone&Style.

Bouwhandel: Gebr. DeRycke

Gebroeders De Rycke, familiebedrijf in de vierde generatie en vaste klant bij Ebema-Stone&Style, handelt in bouwmaterialen en in de productie van stortklaar beton. Twee van de drie vestigingen van het bedrijf (in Kallo en in Herdersem) zijn uitgerust met een kade die dagelijks worden gebruikt voor het laden en lossen via de binnenvaart. Het gaat om zowel bulkmaterialen zoals grind en zand als bouwmaterialen zoals betonblokken, snelbouwstenen en verpakte gipsen. Het is de bedoeling om het transport over het water nog verder uit te breiden. Het water is voor Gebr. DeRycke de toekomst.

Producent: Ebema – Stone&Style

Ebema-Stone&Style is een producent van geperste en gegoten hoogwaardige prefab betonproducten. Van klinker over megategel tot smooth objects en maatwerk. Voor tuin zowel als publieke ruimte. Steeds volgens het motto 'Creativity makes the difference'. Sinds haar oprichting in 1946 kent het familiebedrijf een permanente groei. Ebema-Stone&Style produceert duurzame betonproducten op voorschrift van architecten en studiebureaus en ontwikkelt met ontwerpers en designers producten op maat. Het bedrijf gebruikt al jaren de binnenvaart voor het aanleveren van haar grondstoffen naar haar fabrieken in Rijkevorsel en Zutendaal.

Waterwegbeheerder: De Vlaamse Waterweg nv

In 2017 stromen de twee Vlaamse waterwegbeheerders naar elkaar toe. nv De Scheepvaart neemt het voortouw en werd op 10 februari 2017 ‘herdoopt’ tot De Vlaamse Waterweg nv. Uiterlijk op 1 januari 2018 sluit Waterwegen en Zeekanaal NV aan en vormen wij  samen De Vlaamse Waterweg nv. De Vlaamse Waterweg nv zorgt voor het stimuleren van mobiliteit in Vlaanderen, voor waterbeheersing en voor leven op en langs de waterweg. Hierbij verbeteren of vrijwaren we de leefbaarheid in Vlaanderen. Want meer binnenvaart is meer welvaart. Onder andere dankzij de aanleg van kaaimuren en de uitbreiding van de capaciteit van de waterweg schuiven we de waterweg prominent naar voren als alternatieve vervoersmodus.

Daarnaast blijft inzetten op waterbeheersing en een veilig Vlaanderen een topprioriteit. Ook blijft De Vlaamse Waterweg nv rekening houden met de milieu- en recreatieve noden van de maatschappij. Dit alles doen we dankzij diverse projecten en investeringen. Dit doen we niet alleen maar samen met al onze partners en klanten. Meer info: www.vlaamsewaterweg.be

Terug naar overzicht