08/07/2016

Watersnelweg.be stunt met infoschip op The Tall Ships Races

“Brede publiek laten kennismaken met vele voordelen van de binnenvaart”

ANTWERPEN – ‘Wat kunnen we voor u verschepen’. Zo nodigt Watersnelweg.be de bezoekers van de Antwerpse The Tall Ships Races uit om de binnenvaart beter te leren kennen. Het publiek wordt verwelkomd in een vrachtschip niet aan maar op de kade. “De binnenvaart is nog te onbekend en dus ook onbemind”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts. “We zetten efficiënt vrachtvervoer via het water volop in de kijker. Elke vracht die over water gaat, moet immers niet over de weg.”

Van donderdag 7 t.e.m. zondag 10 juli 2016 staat Antwerpen voor de 6de keer in het teken van de mooiste en grootste zeilschepen ter wereld. Startend aan de Scheldekaaien en rond ‘t Eilandje racen ze in een vertoon van elegantie en kracht naar het zuiden. Naast de vaarroute ligt er nu ook een infoschip van Watersnelweg.be ‘aangemeerd’, gebouwd door medewerkers van nv De Scheepvaart: een kleinere replica van een vrachtschip met een grote hoeveelheid interessante informatie aan boord.

Binnenin de boot

“Bedrijven staren zich vaak blind op de file aan de voordeur en zien niet dat er aan de achterdeur een boulevard van water beschikbaar is”, zegt minister Weyts. “Via de binnenvaart kan je snel en tegen een scherpe prijs grote vrachten vervoeren, zonder file. We zetten de vele voordelen van de waterweg nu echt in het uitstalraam.” Aan de buitenkant is het vrachtschip een indrukwekkende eyecatcher die geïnteresseerden uitnodigt om van dichterbij een kijkje te nemen. Via infopanelen met boeiende weetjes en facts & figures stelt de binnenvaart zich aan het publiek voor.

Ook ambassadeurs van de binnenvaart droegen hun steentje bij. Zij leverden producten aan als voorbeeld van de flexibiliteit en diversiteit van vrachtvervoer via de kanalen: Ebema leverde betonblokken, Imporgrasa leverde zand, Tubobel buizen en Gabriëls vaten. Dat de binnenvaart ook voor kleinere vrachten perfect geschikt is, bewijzen de paletten van de Zulu-catamarans die er eveneens te zien zijn: “Deze speciale catamarans zijn gespecialiseerd in klein vrachtvervoer via paletten. Het moeten dus zeker niet altijd bulkgoederen zijn die via de binnenvaart op hun bestemming gebracht worden”, aldus Antoon Van Coillie, zaakvoerder Blue Line Logistics (Zulu01).

Ambassadeurs aan boord

De ambassadeurs lieten voor de gelegenheid even in hun vrachtlading kijken. Ebema zette in 2014 al een stunt voor de Watersnelweg.be mee op poten door betonblokken te leveren waarmee een schip werd nagebouwd. “Dankzij de binnenvaart kunnen we 600.000 stapelblokken verschepen in één keer. Daar kan een hele vloot vrachtwagens niet tegenop”, vertelt Jan Panis, afgevaardigd bestuurder van Ebema. De betrouwbare levertijd scoort eveneens hoog, aldus Romain van Cauter van betonproducent Tubobel, die een rioolbuis in het schip tentoonstelt als één van de vele mogelijke ladingen: “Van files heb je geen last. De schepen varen strak op schema.”

Zowel ecologisch als budgettair een waardig alternatief voor vervoer via de weg dus. Ook huisbrandolieleverancier Gabriëls is fan: “Het transporteren van grote hoeveelheden brandstoffen is een uitdaging voor ons. We proberen onze aanvoer van goederen uiteraard zo efficiënt en innovatief mogelijk te organiseren. De binnenvaart is hiervoor al jaren de meest logische keuze: een ideale logistieke match”, aldus Ignace Gabriëls. De beroepsvereniging van zand- en grindleveranciers Imporgrasa vervolledigt de diverse vertegenwoordiging aan vrachten in het infoschip: “Zo kunnen we de binnenvaart in de kijker zetten bij andere bedrijven en het publiek”, klinkt het tevreden bij Luc Van der Maat, voorzitter van de raad van bestuur. 

Meer info over The Tall Ships Races vind je hier.

--- EINDE PERSBERICHT ---

Over Watersnelweg.be

Watersnelweg.be is een initiatief van Promotie Binnenvaart Vlaanderen vzw, nv De Scheepvaart, Waterwegen en Zeekanaal NV en het departement Mobiliteit en Openbare Werken. Samen bundelen ze de krachten om de binnenvaart nog sterker op de logistieke kaart te zetten en het aandeel binnenvaart in het totale vervoersgebeuren te doen stijgen. De campagne werd gelanceerd eind 2014 en loopt over een periode van 3 jaar.

Over Ebema

Het Belgische familiebedrijf Ebema produceert hoogwaardige betonproducten voor de bestratingsmarkt. Ebema innoveert voortdurend in functionele en esthetische oplossingen met een architecturale meerwaarde.

Over Gabriëls

Gabriëls is verdeler van huisbrandolie, diesel en benzines. De onderneming exploiteert een 75-tal tankstations onder eigen label. Iedereen kan bij de Gabriëls-tankstations terecht om voordelig te tanken en dankzij de Gabriels-tankkaart krijgen professionele klanten nu bij meer dan 350 stations gratis hun factuur. Graag helpen we ook voor de aankoop van AdBlue en smeermiddelen.

Over Tubobel

Tubobel is gespecialiseerd in de productie en verkoop van betonproducten voor de wegenbouw. Het gamma bevat o.a. rioleringsbuizen, inspectieputten, doorpersbuizen, kopmuren, maatconstructies … Complexe putten, overstortconstructies, pompputten, bezinkbekkens … worden kant-en-klaar op de werf geleverd.

Over Imporgrasa

Imporgrasa is de beroepsvereniging van zand- en grindleveranciers. De zand- en grindsector is al tientallen jaren één van de belangrijkste sectoren voor de binnenvaart. De leden van Imporgrasa zetten volop in op vervoer via de waterweg. Zij hebben al meer dan 75 jaar ervaring in het bevrachten van schepen en leveren al decennia lang een belangrijke bijdrage om grondstoffen voor de bouw op een milieuvriendelijke manier te vervoeren.

Over Blue Line Logistics

Blue Line Logistics is een Belgische binnenvaartonderneming die een nieuw type van binnenschip ontworpen heeft voor het vervoer van goederen op pallet, bigbag of afzetcontainer. Deze schepen, Pallet Shuttle Barges - ook gekend als ZULU’s, zijn nu sinds een jaar in de vaart en realiseren een echte modal shift van de weg naar de waterweg. De vervoerde goederen zijn voornamelijk bouwmaterialen en afvalcontainers, maar zullen uitgebreid worden naar dranken en andere consumentengoederen in het komende jaar. Tevens zal de vloot van 2 eenheden uitgebreid worden om de stijgende vraag naar deze schepen te beantwoorden.

Terug naar overzicht